28 Mayıs 2014 Çarşamba

DIŞ TİCARET VE İNTERNET

DIŞ TİCARETTE İNTERNETİN ROLÜ VE KAYSERI'DEKİ FİRMALARIN DIŞ TİCARET FAALİYETLERİNDE İNTERNET KULLANIMI

İnternet ilk olarak Amerika Birleşik Devletleri tarafından askeri amaçlı iletişim kurma teknolojisi olarak geliştirilmiştir. Ancak sivil amaçlı olarak kullanılmaya başlamasından sonra hızla yaygınlaşmıştır. Özellikle ticari amaçlı olarak internetten yararlanılmaya başlanması bunda etkili olmuştur. Gelecekte daha da çok yaygınlaşması beklenmektedir. Globalleşme ve küreselleşme ile firmaları yakından etkilemekte ve onların rekabet yapılarını değiştirmektedir. Artan rekabet ortamında firmalar atıl kapasiteden yararlanmak, yurtiçi pazarlardaki risklerden korunmak gibi çeşitli nedenlerle yurt dışı pazarlara yönelmektedir. Ülkemizde yaşanan ekonomik krizler firmaları dış pazarlara yönelten önemli nedenlerden biridir. Yurtdışı pazarlar yurtiçi pazarlara göre daha karmaşık yapıdadır. Dolayısıyla firmaların daha dikkatli olması gerekir. Firmaların dış pazarlarda diğer firmalarla rekabet edebilmeleri için faydalanabilecekleri araçlardan bir tanesi internettir. Bu araştırma üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde internet ve dış ticaret ilgili konular üzerinde durulmuştur. İnternetin günümüzdeki kullanımı, gelecekte internet kullanım tahminleri, dış ticaretin önemi ve firmaları dış ticarete yönelten nedenler gibi konular bu bölümde ele alınmıştır. İkinci bölümde internetin dış ticaret faaliyetlerinde hangi amaçlarla ne şekilde kullanılabileceği günlük hayattan örneklerle anlatılmıştır. Bu bölümde ayrıca dünyada internet kullanımını ve elektronik ticareti teşvik eden kuruluşlara da değinilmiştir. Üçüncü bölümde ise Kayseri'deki firmaların dış ticaret faaliyetlerinde internet kullanımı ve internet kullanımını etkileyen hususlar incelenmiştir. Bununla ilgili olarak anket çalışması yapılmış ve sonuçları değerlendirilmiştir. Çalışmanın amacı öncelikle Kayseri'deki firmaların dış ticaret faaliyetlerinde internetin hangi amaçlarla kullanıldığının tespit edilmesidir. Bununla birlikte firmaların değişik dış ticaret faaliyetlerinde hangi nedenlerden dolayı interneti kullanmadıkları da çalışmanın bir diğer amacıdır. Türkiye açısından önemi giderek artan dış ticaret alanında firmaların rekabet araçlarını verimli şekilde kullanması önemlidir. Firmalara bu faaliyetlerinde rekabet üstünlüğü sağlayacak önemli buluşlardan birisi de internettir. Ayrıca firmaların değişik dış ticaret faaliyetlerinde interneti kullanmama nedenlerinin tespit edilmesi de önemlidir. Çünkü sorunun çözümü için önce nedenlerinin bilinmesi gerekir. Bu sayede ilgililer (firma sahipleri, devlet kuruluşları vb) bu alanlarda internetin firmalar tarafından daha verimli kullanılabilmesi için gerekenleri yapabilirler. Kayseri'de dış ticaret faaliyeti bulunan sanayi firmaları çalışmaya dahil edilmiştir. Firmaların dış ticaret haricindeki faaliyetlerinde internet kullanımları araştırma kapsamı dışındadır. Ancak zaman zaman konu ile ilgili bazı işletme faaliyetlerinde internet kullanımına değinilmiştir. İnternet dış ticaret faaliyetlerinde Pazar araştırması, bilgi toplama, reklam, doküman transferi vb gibi değişik amaçlarla kullanılabilir. Bu sayede firmalara çeşitli avantajlar sağlar. Bu avantajların bazıları yer, zaman, mekan ve maliyet avantajıdır. Kayseri'deki firmalar dış ticaret faaliyetlerinde değişik amaçlarla internetten faydalanmaktadırlar. Ancak internet'in kullanım alanları konusundaki bilgi eksikliği ve güvenlik nedenleri gibi nedenler bu kullanım oranını önemli ölçüde etkilemektedir. Bu olumsuzlukların giderilmesi Kayseri'deki firmaların internetten yararlanma oranlarını yükseltecek ve onlara rekabet gücü kazandıracaktır. Bunun için resmi ve özel kuruluşlara bazı görevler düşmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder